jak wygląda cykl snu

Jak uregulować zaburzony cykl snu?

W dzisiejszych czasach wiele osób boryka się z szeroko pojętymi problemami ze snem. Część z nich godzinami przewraca się w łóżku z boku na bok, by zasnąć nad ranem w stanie niemal kompletnego wycieńczenia i obudzić się niedługo później i przez resztę dnia funkcjonować jak żywy trup. Część osób narzeka na kiepską jakość snu, a jeszcze inni na dziwaczną niedyspozycję swojego organizmu, który usilnie podpowiada im, by ułożyć się do snu w ciągu dnia i powodować nadmierną aktywność umysłu w chwili ułożenia się wieczorem w łóżku.

jak uregulować zaburzenia snu
Co robić, gdy mamy problemy ze spaniem ?

Problemy ze snem są bardzo poważną niedogodnością i zdecydowanie nie warto ich lekceważyć: sen jest fundamentem tego, jak będziemy funkcjonować w ciągu dnia, jak wiele uda nam się nauczyć lub wypracować, a także jakie będzie nasze samopoczucie i stosunek do współpracowników lub rówieśników w szkole. Przewlekłe zmęczenie może natomiast okazać się zgubne dla naszej psychiki i rozwinąć się w pełnoprawną depresję, bo kiedy organizm ewidentnie się nas nie słucha, dosyć łatwo jest wpaść w spiralę toku rozumowania, zakładającego, że nagle wszystko na świecie obróciło się przeciw nam. Problemy ze snem są poważnym zagadnieniem, ale łatwym do naprawienia nawet w domowych warunkach. Wystarczy nam po prostu minimum wiedzy na temat tego, jak działa nasz cykl snu.

Problemy ze snem – jak sobie z nimi radzić ?

Zdecydowana większość osób zapewne natknęła się na jakimś etapie swojego życia na pojęcie zegara biologicznego i jest ono naturalnie ściśle powiązane z szeroko pojętym cyklem snu. Zegar biologiczny jest czymś w rodzaju wewnętrznego, podświadomego organizera, na podstawie którego nasz organizm sugeruje nam, co powinniśmy zrobić. To właśnie dzięki zegarowi czujemy głód o określonych porach, pragnienie, potrzebę odpoczynku lub właśnie snu. Zegar wewnętrzny w teorii nijak ma się do tego, który mamy zawieszony na ścianie, ale prawdą jest, że da się go dostosować do tego z kukułką, by funkcjonowały w miarę synchronicznie. Kluczem do osiągnięcia takiego stanu rzeczy jest zrozumienie, w jaki sposób nasz organizm właściwie dokonuje nastawienia zegara biologicznego. W największej mierze opiera się na ilości światła docierającej do siatkówki naszego oka, istotnym czynnikiem bywa również czas, w jakim zazwyczaj jemy posiłek.

zegar biologiczny a sen
Czy nasz zegar biologiczny wpływa na jakość naszego snu ?

Czynniki wpływające na nasz sen

Paradoksalnie ilość światła w coraz mniejszym stopniu jest powiązana ze światłem słonecznym, mimo że od tysięcy lat ludzki organizm funkcjonował własnie w oparciu o nie. Dzisiaj zdecydowana większość z nas ma przez dużą część dnia kontakt ze światłem sztucznym, bijącym z różnego rodzaju ekranów, które po prostu oszukują organizm i wmawiają mu, że ciągle jest dzień – jeśli chcemy zasnąć szybciej, powinniśmy na godzinę przed snem rezygnować z wszelkiej elektroniki. Wszelkiego rodzaju harmonia odnośnie diety również jest pożądana – jeśli będziemy jeść pięć posiłków dziennie, to organizm dostosuje do nich okres największej aktywności. Warto zwrócić uwagę na rodzaj posiłków – ciężkostrawne spożyte przed snem zdecydowanie zaowocują porannym poczuciem zmęczenia. Jeśli prowadzimy zdrowy tryb życia, a mimo to mamy ogromne kłopoty ze snem, zdecydowanie warto jest rozważyć udanie się do lekarza po poradę, ponieważ bezsenność może być objawem chorób psychicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *