procesy myślowe a styl odżywiania się

Wpływ nieodpowiedniego sposobu odżywiania się na procesy myślowe.

Dzisiejszy świat podąża za byciem fit. Każdy wie, że to co jemy ma znaczenie na stan naszego zdrowia fizycznego. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że to co spożywamy codziennie bezpośrednio wpływa na sposób myślenia, psychikę oraz sposób zachowania.
Nieprawidłowy sposób odżywiania się może doprowadzić do patologii związanych ze sposobem odżywiania się, takich jak: choroby układu krążenia, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, kamicy żółciowej, czy nowotworów. Za czynnik odczuwania sytości w organizmie odpowiada hormon leptyna. Substancje zawarte w pokarmie, które zostają wchłonięte do organizmu pobudzają adipocyty do wydzielania właśnie leptyny. Wówczas organizm odczuwa sytość. Leptyna znajduje się w tkance tłuszczowej, dlatego jeśli tkanki tłuszczowej jest więcej w organizmie to tym samym wydzielana jest większa ilość leptyny.

Wpływ pokarmu na samopoczucie

Badanie udowadniają, że w dzisiejszych czasach pokarm nie spełnia tylko funkcji żywieniowych ale także wpływa na odczuwanie przyjemności przez człowieka. Zatem pływa bezpośrednio na emocje i nastroje człowieka. Istnieją pewne hipotezy, że osoby otyłe posiadają większą wrażliwość na jedzenie. Zatem ich nastrój i emocje są bardziej narażone na brak jedzenia lub głód. Niektóre osoby przejadają się jedzeniem tylko dlatego aby zredukować swój negatywny stan emocjonalny.

Endorfiny są hormonami kojarzonymi z odczuwaniem szczęścia. Aby one wydzielały się do organizmu muszą zostać spalone węglowodany. Po takim procesie dodatkowo zostaje wydzielona serotonina, która działa podobnie jak endorfiny. Działa to także uspokajająco na organizm, dlatego często ludzie w chwilach smutku sięgają po coś słodkiego w celu poprawienia swojego stanu emocjonalnego. Jeśli człowiek przyzwyczai się do takiego stanu rzeczy to może uzależnić się od codziennego objadania się słodkościami. To z kolei może doprowadzić do wzrostu masy ciała, ponieważ chwila uspokojenia i zadowolenia ze zjedzenia dużej dawki węglowodanów trwa krótko. Zatem niektóre osoby powtarzają ten proces aby go pozornie wydłużyć.

wpływ jedzenia na emocje
Wpływ pokarmu na samopoczucie – czy na prawdę jesteś tym co jesz ?

Procesy myślowe a styl odzywania się

Dowodem na to, ze to co jemy ma wpływ na nasz stan emocjonalny jest to że osoby otyłe bardzo często odczuwają stany depresyjne. A skutkiem występującej depresji może być niedobór wit. B, kwasu foliowego, wit. D, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są głównym składnikiem ryb. Ludzie, którzy spożywają małą ilość w swoim życiu zdrowych ryb cierpią dużo częściej na depresję niż osoby, które wzbogacają swoją dietę o ryby.

Odżywianie się a emocje

Dieta powinna być zbilansowana, ponieważ nadwyżki lub braki danego produktu lub składnika mogą stanowić poważne skutki w procesach myślowych oraz zachowaniach u ludzi. Organizm, który cierpi na anoreksję często wpada w stan furii, depresji, nie panowania nad swoim zachowaniem. Rozsądnie zbilansowana dieta ma pozytywny wpływ w walce z chorobami emocjonalnymi w takich chorobach jak anoreksja, otyłość, bulimia itp. Także odpowiednie składniki odżywcze mają wpływ na nasze stany emocjonalne. Zatem lepiej jest zapobiegać niż leczyć. A zapobiegać można poprzez dobranie odpowiednio zbilansowanej diety do swojego stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *