jak zadbać o zdrowie psychiczne

Jak zadbać o zdrowie psychiczne?

Tempo życia w kręgach kultury zachodniej bardzo sprzyja zaniedbaniom w sferze zdrowia psychicznego. Nie bez powodu depresja jest jedną ze współczesnych chorób cywilizacyjnych i dlatego zdecydowanie warto wiedzieć, co należy zrobić i jakie nawyki wprowadzić, by czuć się ze sobą dobrze.

Zdrowie psychicznie – od czego zacząć ?

Pierwszym krokiem na drodze ku lepszemu zdrowiu psychicznemu powinny być nie czyny sensu stricto i nowe nawyki, lecz wręcz przeciwnie, zaniechania. Tempo rozwoju cywilizacyjnego wymusza na nas rozmaite uproszczenia naszego stylu życia, takie jak chociażby częste stołowanie się w restauracjach typu fast-food zamiast robienia sobie swoich własnych posiłków.

Wpływ odpowiedniej diety na nasze zdrowie psychiczne

W toku życia i pełnego skupienia się na rozwoju zawodowym lub stricte edukacyjnym, podświadomie uczymy się spychać na dalszy plan te aspekty naszej codzienności, które mogą się wydawać uciążliwe, gdy jesteśmy zniecierpliwieni, ale mimo wszystko wpływające w wielkim stopniu na nasze samopoczucie. Dlatego warto jest zreflektować się chociażby nad tym, co w ciągu dnia jemy.

czy jedzenie wpływa na zdrowie psychiczne
Nie każdy o tym wie, ale to co jemy ma wpływ zarówno na nasze zdrowie fizyczne jak i zdrowie psychiczne

Nieregularne odżywianie się zmusza nasz organizm do wysiłku ponad miarę i bardzo szybko owocuje zmęczeniem, które jest w istocie czymś w rodzaju ostrzeżenia, a nie złośliwością ze strony natury. Zmęczenie takie można określić mianem nadnaturalnego w tym sensie, że to my wpływamy bezpośrednio na jego pojawienie się i gdybyśmy żyli nieco zdrowiej, nie mielibyśmy takiego problemu. Zdecydowanie warto również ograniczyć ilość spożywanej kawy – tolerancja na kofeinę rośnie w organizmie bardzo szybko i o wiele efektywniej mogą zadziałać takie nawyki jak kupowanie sobie ziaren kakaowca w ramach czegoś, co możemy podjadać podczas wysiłku umysłowego. Naturalnie warto również dorzucić sobie do diety większą ilość warzyw i owoców, bo to zawsze jest dobre i będzie na nas wywierać pozytywny wpływ, choćby dlatego, że ugruntuje w nas świadomość, że robimy coś dobrego dla swojego ciała.

Co jeszcze można zrobić, aby poprawić swoje zdrowie psychiczne ?

W kwestii zaniechań dosyć istotne jest również podejście do wszelkiego rodzaju informacji, do jakich mamy dostęp na wyciągnięcie ręki dzięki internetowi. Poczucie bycia dobrze poinformowanym jest w specyficzny sposób powiązane z pierwotnym poczuciem bezpieczeństwa, dzięki czemu czujemy coś w rodzaju satysfakcji, gdy poświęcimy kilkadziesiąt minut dziennie na czytanie wiadomości z kraju i ze świata. To nie jest najlepsza praktyka i wcale nie sprzyja świadomości w tak wielkim stopniu, jak mogłoby się wydawać. Specyfika mediów i ich odbiorców sprzyja publikowaniu wiadomości o wydźwięku negatywnym, ponieważ takowe ludzie dużo częściej wybierają, odczuwając w ten sposób więcej emocji. Długotrwałe wystawienie na tego typu treści nie pozostanie bez wpływu na nasze zdrowie psychiczne.

poprawa zdrowia psychicznego
Co jeszcze można zrobić, aby poprawić swoje samopoczucie ?

Abstrahując jednak od treści, warto jest wyrobić w sobie nastawienie, że natura nie przystosowała nas do odbierania informacji z całego świata. Jakby nie patrzeć, na przestrzeni zaledwie kilkudziesięciu lat nasza percepcja rozszerzyła się z wydarzeń z najbliższego otoczenia po pośrednie doświadczanie tragedii z całego świata – to po prostu musi być przytłaczające i warto powiedzieć temu stop. O wiele efektywniej jest sprawdzić wiadomości wyłącznie z interesującej nas branży, a te ogólne sprawdzać raz dziennie lub nawet raz w tygodniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *