jak wygląda cykl snu

Jak uregulować zaburzony cykl snu?

W dzisiejszych czasach wiele osób boryka się z szeroko pojętymi problemami ze snem. Część z nich godzinami przewraca się w łóżku z boku na bok, by zasnąć nad ranem w stanie niemal kompletnego wycieńczenia i obudzić się niedługo później i przez resztę dnia funkcjonować jak żywy trup. Część osób narzeka na kiepską jakość snu, a jeszcze inni na dziwaczną niedyspozycję swojego organizmu, który usilnie podpowiada im, by ułożyć się do snu w ciągu dnia i powodować nadmierną aktywność umysłu w chwili ułożenia się wieczorem w łóżku.

jak uregulować zaburzenia snu
Co robić, gdy mamy problemy ze spaniem ?

Problemy ze snem są bardzo poważną niedogodnością i zdecydowanie nie warto ich lekceważyć: sen jest fundamentem tego, jak będziemy funkcjonować w ciągu dnia, jak wiele uda nam się nauczyć lub wypracować, a także jakie będzie nasze samopoczucie i stosunek do współpracowników lub rówieśników w szkole. Przewlekłe zmęczenie może natomiast okazać się zgubne dla naszej psychiki i rozwinąć się w pełnoprawną depresję, bo kiedy organizm ewidentnie się nas nie słucha, dosyć łatwo jest wpaść w spiralę toku rozumowania, zakładającego, że nagle wszystko na świecie obróciło się przeciw nam. Problemy ze snem są poważnym zagadnieniem, ale łatwym do naprawienia nawet w domowych warunkach. Wystarczy nam po prostu minimum wiedzy na temat tego, jak działa nasz cykl snu.

Problemy ze snem – jak sobie z nimi radzić ?

Zdecydowana większość osób zapewne natknęła się na jakimś etapie swojego życia na pojęcie zegara biologicznego i jest ono naturalnie ściśle powiązane z szeroko pojętym cyklem snu. Zegar biologiczny jest czymś w rodzaju wewnętrznego, podświadomego organizera, na podstawie którego nasz organizm sugeruje nam, co powinniśmy zrobić. To właśnie dzięki zegarowi czujemy głód o określonych porach, pragnienie, potrzebę odpoczynku lub właśnie snu. Zegar wewnętrzny w teorii nijak ma się do tego, który mamy zawieszony na ścianie, ale prawdą jest, że da się go dostosować do tego z kukułką, by funkcjonowały w miarę synchronicznie. Kluczem do osiągnięcia takiego stanu rzeczy jest zrozumienie, w jaki sposób nasz organizm właściwie dokonuje nastawienia zegara biologicznego. W największej mierze opiera się na ilości światła docierającej do siatkówki naszego oka, istotnym czynnikiem bywa również czas, w jakim zazwyczaj jemy posiłek.

zegar biologiczny a sen
Czy nasz zegar biologiczny wpływa na jakość naszego snu ?

Czynniki wpływające na nasz sen

Paradoksalnie ilość światła w coraz mniejszym stopniu jest powiązana ze światłem słonecznym, mimo że od tysięcy lat ludzki organizm funkcjonował własnie w oparciu o nie. Dzisiaj zdecydowana większość z nas ma przez dużą część dnia kontakt ze światłem sztucznym, bijącym z różnego rodzaju ekranów, które po prostu oszukują organizm i wmawiają mu, że ciągle jest dzień – jeśli chcemy zasnąć szybciej, powinniśmy na godzinę przed snem rezygnować z wszelkiej elektroniki. Wszelkiego rodzaju harmonia odnośnie diety również jest pożądana – jeśli będziemy jeść pięć posiłków dziennie, to organizm dostosuje do nich okres największej aktywności. Warto zwrócić uwagę na rodzaj posiłków – ciężkostrawne spożyte przed snem zdecydowanie zaowocują porannym poczuciem zmęczenia. Jeśli prowadzimy zdrowy tryb życia, a mimo to mamy ogromne kłopoty ze snem, zdecydowanie warto jest rozważyć udanie się do lekarza po poradę, ponieważ bezsenność może być objawem chorób psychicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *